راهنمای جامع انتخاب و استفاده از قلم مو نقاشی ساختمان

انواع قلم مو ها از نظر اندازه
قلم مو ها در اندازه های مختلفی در بازار موجودند، اما به طور کلی می توان گفت که طبق این راهنما می توان انتخاب درستی داشت. قلم مو های با سر بین ۲ تا ۵ سانتی متر برای پنجره ها و سطوح کوچک تر استفاده می شود. قلم مو های با سر حدودا ۷ سانتی متر برای نقاشی درب ها و کابینت ها بیشتر کاربرد دارند. در نهایت قلم مو ها با سر ۱۰ سانتی متر و بالاتر در سطوح بزرگ تر، پوشش خوبی ایجاد می کنند. به عنوان یک قاعده کلی در مورد انتخاب سایز مناسب می توان گفت که قلم موهایی مناسبند که کمی باریک تر از سطح موردنظر باشند.

معادل مقادیر نوشته شده در عکس فوق به سانتی متر به صورت زیر است. ۴ اینچ معادل۱۰ سانتی متر، ۳ اینچ معادل ۷ سانتی متر، ۲ اینچ معادل ۵ سانتی متر، ۱٫۵ اینچ تقریبا معادل ۳ سانتی متر و ۱ اینچ تقریبا معادل ۲ سانتی متر است
انواع قلم مو ها از نظر شکل
در این تقسیم بندی قلم مو ها از نظر شکل و برش سرِ آن ها به پنج دسته نقسیم می شوند.
۱- قلم مو صاف
این قلم مو برای نقاشی سطوح بزرگ و مسطح ساخته شده است. این قلم موها برای اصلاح گوشه ها استفاده می شوند. شکل بیضی موجود در سر آن ها کنترل و دقت بیشتری را در لبه ها ایجاد می کند و رنگ بیشتری را در خود نگه می دارد.
۲- قلم مو زاویه دار
این قلم مو دارای موهایی است که با زاویه خاصی برش خورده اند و برای نقاشی پنجره ها و اطراف آن ها استفاده می شود. در واقع برای نقاشی سطوح باریک و گوشه ای بسیار مناسبند.
۳- قلم مو مسطح
عرض این قلم مو باریک است و موهای آن به طور مستقیم برش خورده اند. این قلم مو ها دسته باریک و بلندی دارند و به همین دلیل چرخاندن و کنترل آن ها آسان است. این قلم مو ها برای نقاشی سطوحی مانند درب، پنجره، کمد و غیره ایده آل هستند.
۴- قلم مو زاویه دار نازک
این قلم مو دارای سطح نازک تری بوده و برای کارهای دقیق ایده آل است.
۵- قلم مو دیواری
یک قلم مو صاف و ضخیم است که رنگ بیشتری را در خود جای داده و برای نقاشی سطوح بزرگ مثل سقف و دیوار استفاده می شود. این نوع قلم موها بیشترین رنگ را روی سطح مورد نظر پخش می کنند. برای این نوع از قلم موها سایز ۱۰ سانتی متری انتخاب خوبی است، البته ممکن است استفاده از قلم مو های دیواری با سایز کمتر مثل ۷ سانتی متری آسان تر باشند. قلم مو های دیواری استاندارد ترین و متداول ترین نوع قلم موها هستند. آن ها ضخیم و مسطح هستند و رنگ زیادی را در خود نگه می دارند و انعطاف پذیری خوبی دارند.

یکی از قلم موهایی که برای رنگ آمیزی سطوح بزرگ استفاده می شود، قلم موی پلاستیکی یا مقلاویز است. این قلم مو که از جنس پلی استر است برای پیاده سازی رنگ های پلاستیکی روی سطوح مختلف استفاده می شود و برای سطوح کوچک یا به کار گیری رنگ های روغنی مناسب نیست.

البته نکاتی برای انتخاب یک قلم موی مناسب برای سطوح خارجی نیز وجود دارد که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد. بهترین انتخاب برای سطوح خارجی قلم مویی بزرگ است که موهای آن به طور مستقیم برش خورده باشند. این قلم موها در عرض های مختلفی موجودند که متناسب با کار مورد نظر می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد. هم چنین برای داشتن یک خط مستقیم و مرتب در اطراف قاب پنجره ها انتخاب یک قلم موی زاویه دار توصیه می شود. این زاویه امکان کنترل بیشتری را در هنگام اعمال رنگ روی لبه ها یا فضاهای محکم فراهم می کند. نکته مهم پایانی این است که باید اندازه قلم مو را متناسب با سطح پروژه انتخاب کرد. همان طور که گفته شد قلم موهای نقاشی در اندازه های زیادی در بازار عرضه می شوند که برای انتخاب گزینه موردنظر هر پروژه مشکلی وجود نداشته باشد.
طرز استفاده از قلم موها برای نقاشی
استفاده از قلم مو ها و نقاشی با آنها آسان است اما نکاتی وجود دارند که کمک می کنند تا کار با آن ها ساده تر شده و خسته کننده نباشد.
نکته اول مربوط به طرز گرفتن قلم مو است. قلم موهای کوچک را باید مثل یک مداد در دست گرفت یعنی با انگشت شست و دو انگشت اول با آن ها کار می شود. این تکنیک، نقاشی در نقاط حساس یا سخت را بسیار ساده تر می کند. اما قلم موهای دیواری و بزرگ را باید با تمام دست نگه داشت زیرا آن ها بزرگ تر و سنگین تر هستند. در واقع باید مانند یک راکت تنیس با آن ها رفتار کرد. این تکنیک در هنگام نقاشی سطوح بزرگ و مسطح بسیار کاربردی است.
هدف از آغشته کردن قلم مو به رنگ این است که بدون این که رنگ از آن چکه کند، قلم مو را تا حد امکان به رنگ آغشته نمود. برای درک درست این که قلم مو چه میزان رنگ در خود نگه می دارد و ظرفیت آن چقدر است نیازی به صرف چند دقیقه وقت در این زمینه است. در ضمن، قبل از شروع نقاشی باید موهای قلم مو را مرطوب کرد (رنگ های اکریلیک را با آب و رنگ های دیگر را با رقیق کننده های مناسب) تا حالت آن ها تنظیم شده و بتوان از حداکثر کارآیی قلم موها استفاده کرد. سپس می بایست رطوبت اضافی را با زدن آرام آن به لبه سطل گرفت.
برای نقاشی منظم در مناطقی که دو لبه یا رنگ در آن قرار دارد، از یک قلم موی صاف یا زاویه دار استفاده می شود. برای نقاشی تمیزتر در این مناطق ابتدا نقاشی های افقی و کوتاه در طول دیوار انجام می شود (به صورت از گوشه به بیرون) و سپس با یک نقاشی عمودی روی تمام آن سطح را باید پوشاند. ابتدا از گوشه و سپس به صورت عمودی از گوشه بیرون بکشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟